Må levere for å få oppmerksomhet – Ravens

Må levere for å få oppmerksomhet

-En god sak trenger en god overskrift, innledet Lars Hojem Kvam, media- og kommunikasjonsleder i Norges Håndballforbund.

Ønsker å utvikle samspillet med pressen
Håndballjentene i Rælingen trener ikke bare på parketten og i styrkerommet. Fokus er også rettet mot å utvikle spillerne på andre områder. Lagets hovedtrener Daniel Birkelund inviterte ekspertise fra Norges Håndballforbund for å fortelle om mediahåndtering.

Mer klikk etter seier enn tap
Mediasjefen i NHF kom med mange interessante eksempler og tips til spillerne. Kvam mener at det til syvende og sist dreier seg om å levere sportslig for å få oppmerksomhet over tid, og at seire gir flere klikk enn tap i mediene. -Det er lenge mellom de store profilene i den norske serien. Typer som Anja Andersen og Susann Goksør kommer ikke hvert år. Likevel er jo publikumsinteressen stor i norsk håndball. Klubbene har de siste årene hatt utfordringer med ressursene, og konkurransen om oppmerksomheten har vært sterk lenge. Spesielt vinteridrettene har vokst, med et profesjonelt mediearbeid som klubbene våre ikke kan vise til. Men vi kan være kreative og smarte, og få til mye med det – både på og utenfor banen, sier Kvam.

-Vi er i underholdningsbransjen
Det har ikke vært stort trykk fra den skrivende presse på noen av Romerikes 1.divisjonslag denne sesongen. Spillere og trenere i RHK opplevde mye større oppmerksomhet da laget spilte i eliteserien forrige sesong. Også jentene i stallen som har deltatt i mesterskap med landslag har fått føle hva det vil si å ha stor mediaoppmerksomhet. Økt bevissthet rundt pressens arbeid og deres interesse er avgjørende for å skape gode og interessante historier.

-I hodene våre skal vi tilbake. Da kan vi ikke stoppe opp med produksjon av håndball-tv eller tenke at spillerne ikke skal forholde seg til pressen, sier sportsjef Svein Strømberg.

Birkelund har ikke vært redd for å komme med spreke kommentarer eller ytre sine meninger til presse eller i sosiale medier. -Vi er jo i underholdningsbransjen. Det vet spillerne. Vi skal ikke være redde for å by på oss selv. Det finnes mange gode historier i klubben vår og i lokalhåndballen. Jeg synes Rælingen viser veldig mye bra av dette i sine egne kanaler og i sosiale medier.

Følg Rælingen på Facebook, Instagram, Twitter og Youtube