Klubben – Ravens

Klubben

Det ble spilt håndball i kommunen første gang i 1969.  Den gang var det i regi av Rælingen Turn.  Håndball ble etter hvert en populær idrett, og med byggingen av Sandbekkhallen var det naturlig å etablere en egen håndballklubb i 1977.   Den 24.september dette året ble søknad om medlemskap i Norges Idrettsforbund sendt Romerike idrettskrets med kopi til NIF (link til rhk.info) .  I desember kom endelig brevet hvor klubben ble ønsket velkommen som medlem av idrettsforbundet (link til rhk.info)

Det ble etablert en velfungerende organisasjon, med Julecup (siden 1976), håndballskoler og andre arrangementer. Sportslig lå klubben lenge i lavere divisjoner. Mennene kom så høyt som til 2.divisjon, mens kvinnene hadde tilhold i 4.divisjon frem til 2003. I August 2007 fikk vi endelig den etterlengtede Marikollhallen. Dette har gitt et bedre grunnlag for sportslig utvikling og ikke minst et naturlig samlingssted for møter i moderne egnede lokaler. Samme år debuterte damelaget i 1.divisjon, hvor laget holdt stand frem til våren 2010. Deretter ble det tre sesonger i 2.divisjon før klubben igjen klatret opp til nest høyeste nivå. Etter en sterk 3.plass i serien sesongen 2014/15 spilte damene kvalifisering til eliteserien (Grundigligaen). Det endte med tap, men man var likevel fornøyd etter tidenes beste sesong på seniornivå. Sommeren 2015 mistet Storhamar sin eliteserielisens. RHK ble dermed tilbudt plassen på øverste nivå, en historisk milepæl og drøm gikk i oppfyllelse på en overraskende måte. I dag har klubben ca 300 aktive medlemmer fordelt på håndballskoler, junior- og seniorlag. Seniorsatsingen på herresiden foregår gjennom Lillestrøm Topphåndball som sesongen 2015/16 skal spille i 1.divisjon.

Rælingen Håndballklubb har  fostret flere spillere til eliteserieklubber.  Fire spillere som startet sin karriere i Rælingen har også spilt på det norske seniorlandslaget (Lars Tore Rognlan, Kåre Ohrvik, Frode Scheie og Kent Robin Tønnesen), mens det på jentesiden er flere spillere som de siste årene har spilt ungdoms- og juniorlandslagskamper.

Æresmedlemmer
Per Pedersen, 1987
Knut Johnsen, 2003
Kari Norum, 2003