McDonalds’s på Kjeller i Lillestrøm er stolt sponsor av Romerike Ravens. Hurtigmatkjeden er arenasponsor og støtter i tillegg vår håndballskole. McDonalds tilbyr kjente burgermenyer, men har også vegetar, fisk, fjærfe og mye annet på menyen sin.
Norske kvalitetsråvarer og bærekraftig verdikjedeI McDonald’s er vi stolte av å støtte den norske bonden og norsk kvalitetsmat, derfor kommer mesteparten av våre råvarer fra norske bønder. Vi bruker for eksempel kun 100 % norsk storfekjøtt, norsk kylling, økologiske egg, poteter og løk – og norsk salat, når sesongen tillater det.Vi stiller høye krav til våre samarbeidspartnere, både når det kommer til bærekraft, kvaliteten på råvarer og matsikkerhet.McDonald’s sin verdikjede går hele veien fra jord til bord. For oss er det viktig at vår verdikjede er etisk ansvarlig og bærekraftig. Våre partnerskap er derfor tuftet på åpenhet, samarbeid og gjensidig respekt. I tillegg må alle etterfølge McDonald’s Supplier Code of Conduct, som skal sikre gode arbeidsforhold for ansatte, høy integritet og ivaretagelse av miljøet.
Kjøtt
På McDonald’s serverer vi kun 100% norsk storfekjøtt. Det er vi stolte av. Nortura har vært vår leverandør helt siden vi åpnet de første restaurantene i Norge, og det er rundt 8000 storfebønder som leverer norsk storfekjøtt til oss. Alle leveransene har full sporbarhet tilbake til bonden og gården.
Kylling og egg
Vi bruker økologiske egg fra frittgående høner, og kyllingkjøttet som brukes i våre produkter kommer fra nøye utvalgte norske produsenter. Å sørge for god dyrevelferd er viktig. Leverandører av kylling må derfor sørge for at det er mulighet for aktivitet, naturlig lys og omgivelser med torv og pinner. Fôret til kyllingene er fri for narasin og antibiotika, og vi var blant de første i Norge til å bruke kyllingfôr basert på sertifisert soya, som er garantert fri for palmeolje. Hvert år sørger vi for at 100 % av soyaen til kyllingfôret som brukes i McDonald’s-produkter globalt støtter avskogingsfrie forsyningskjeder. Vi støtter ansvarlig soyaproduksjon gjennom fysisk sertifisering av ProTerra.
Is og melk
Vi er stolte av å samarbeide med det som regnes som Nordens eldste iskremprodusent. Helt siden vi åpnet vår første restaurant i Norge i 1983, har Hennig-Olsen is vært en viktig samarbeidspartner for oss. Hennig-Olsen har utviklet en helt egen spesialoppskrift til våre iskremer og shake, i tråd med våre kvalitetskrav og smaksprofil.Melken som vi serverer kommer fra TINE og norske melkebønder.
Fisk
All vår fisk kommer fra bærekraftige, Marine Stewardship Council (MSC)-sertifiserte fiskerier. Vi ønsker å kunne servere fisk i generasjoner fremover. I samarbeid med vår danske leverandør Espersen bruker vi derfor kun fisk som er bærekraftig fisket.Siden oktober 2011 har all fisk som brukes i Filet-o-Fish i de nordiske landene kommet fra bærekraftig fiske, sertifisert i henhold til MSC-standarden. MSC er en uavhengig og ideell organisasjon som tildeler et merke for fisk fra bærekraftig fiskeri. Du kan se MSC-logoen på menyen og emballasjen vår. Det er en enkel måte å vite at fisken du kjøper er bærekraftig høstet og sporbar. Da vet at du at du bidrar til å bevare havene og beskytter fiskebestanden for fremtidige generasjoner.
Poteter
MacFries er laget av vår helt egen potetsort, Innovator, dyrket av norske potetbønder. Potetsorten er større enn vanlige matpoteter, og har en avlang fasong som gjør dem spesielt egnet til å lage våre ikoniske pommes frites. Tradisjonelle dyrkingsteknikker og dyrkingsutstyr er spesielt tilpasset denne sorten for å sikre god potetkvalitet.
Etter innhøsting av potetene, blir de vasket og behandlet hos Findus i Tønsberg. Deretter sendes potetene til restaurantene våre. Oljen vi bruker til å fritere dem i er basert på raps og solsikke, og inneholder under 1,5 prosent transfett og lite mettet fett.Slik sørger vi for kvalitet i alle ledd og den gode smaken av MacFries som vi er kjent for.
Salat
Norske Bama er vår leverandør av salat, og vi bruker kun norsk isbergssalat når dyrkingssesongen tillater det. Vi har et langt og godt partnerskap med dem, og alle salatbøndene som leverer til McDonald’s testes årlig for å sikre at kvaliteten er i tråd med våre krav og forventninger.
Salatbøndene må ta hensyn til mange faktorer i dyrkingen av salat. Avstanden mellom plantene må være god, temperaturen må være riktig og salaten trenger en bestemt mengde dagslys.Etter at salaten er høstet, sendes den til Bama for vask og kutting. Her blir hvert eneste salathode inspisert før de kuttes og klargjøres. Når vi mottar salaten i våre restauranter, vet vi at den er av toppkvalitet – akkurat slik vi og gjestene våre vil ha det.
Kaffe
Vår mørkbrente kaffe er fremstilt fra 100% Arabicabønner fra Honduras og Peru, og blir levert av det svenske kaffebrenneriet Löfberg. Kaffebønnene males opp til hver enkelt kaffekopp, og har en søt og fruktig ettersmak med toner av mørk sjokolade.
Kaffen er økologisk og KRAV-sertifisert, noe som innebærer at kaffebønnene er dyrket frem uten kjemiske stoffer og kunstgjødsel. I tillegg er gårdene sertifisert av Rainforest Alliance, som ivaretar det biologiske mangfoldet, vernet av naturresurser og de ansattes rettigheter.
Årets unge bonde
Kåringen Årets unge bonde er et samarbeid mellom McDonald’s, Norges Bygdeungdomslag og Felleskjøpet Agri, der målet er å øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette fokus på produksjonen av norsk kvalitetsmat. Det er den trettende gangen kåringen arrangeres.Siden oppstarten har over 2.500 norske bønder blitt nominert til prisen. Kriteriene for å bli Årets unge bonde er enkle: Bonden må være matprodusent, under 35 år, og være et sunt forbilde som kan inspirere flere kloke hoder og driftige hender til å finne veien til norsk landbruk. Vinneren får et reisestipend på 20.000 kroner, et gavekort på Felleskjøpet til en verdi av 10.000 kroner og avløser i inntil en uke, levert av Norske Landbrukstjenester.Årets vinner er det unge paret Trine Pedersen (26) og Ole Otto Grønning (26) fra Stadsbygd. De drifter gården sin med fokus på bærekraft og dyrevelferd, og er gode ambassadører for næringen med sin positive holdning og bidrag til fellesskapet i landbruksnæringa. Vi gratulerer!Du kan lese mer om Trine og Ole Otto og se juryens begrunnelse her.
Trine Pedersen (26) og Ole Otto Grønning (26) – vinnere av Årets unge bonde
Matsikkerhet
På McDonald’s serverer vi norske kvalitetsprodukter, der matsikkerhet og kvalitet er ivaretatt hele veien fra jord til bord. Vi jobber aktivt med å bygge langsiktige og tette relasjoner med alle våre samarbeidspartnere for å sikre dette. Hos råvareprodusentene benytter vi sertifiseringsordninger der det finnes, og implementerer egne standarder der dette ikke eksisterer. Alle anlegg inspiseres årlig av eksterne organer som kommer på uanmeldte kontroller. I tillegg gjennomgår alle produktene sensoriske og mikrobiologiske kontroller, og produktene må være kontrollert og godkjent før vi mottar dem i restaurantene.Hos oss er alle restaurantmedarbeidere pålagt å gjennomgå et opplæringsprogram før man kan jobbe med mattilberedning.
Næring
Vi ser etter nye måter å styrke næringsprofilen til menyelementene og våre produkter, samtidig som vi skal beholde den gode smaken våre gjester forventer. Vi har blant annet redusert salt på vår MacFries med hele 30 prosent.Gjennom å tilby en variert meny som inkluderer kjøttfrie alternativer, frukt og grønnsaker, gjør vi det enklere for gjestene våre å velge det som passer dem best. Som gjest kan man alltid erstatte brus med melk eller vann til våre menyer.Vi ønsker å fremme åpenhet og transparens. Trykk her for å finne ut hva våre produkter inneholder, inkl. ingredienser, allergener og næringsinnhold.